Release 27/10/2016

Naast de oplossing voor een aantal bugs is in deze release de volgende functionaliteit toegevoegd:

Mailen van requirements
Het mailen van bevindingen is altijd al mogelijk geweest. In deze release is dezelfde mail functie ook beschikbaar gekomen voor requirements. Dit betekent dat de detailgegevens, bijlagen en commentaarregels van een requirement per mail verstuurd kunnen worden naar één of meerdere mailadressen. Wanneer u in het overzicht van een testtraject op een requirement gaat staan dan komt de actieknop voor het mailen van een requirement beschikbaar.

Scherm - Requirement in tree - actieknop mailen

Wanneer u op de mail button klikt dan wordt de lightbox voor het mailen van de requirement geopend.

Lightbox requirement mailen

Voer de mailadressen in, eventueel een bericht voor de ontvanger(s) en geef aan of de commentaarregels meegestuurd moeten worden. Klik vervolgens op Verzenden. In de historie van een requirement wordt vastgelegd wanneer en naar wie de requirement per mail is verstuurd.

Requirements workflow
In deze release is functionaliteit voor het automatisch mailen van requirements beschikbaar gekomen. Dit betekent dat naar aanleiding van statusovergangen requirements automatisch worden gemaild naar een rol (bijvoorbeeld de Ontwikkelaar van een requirement), naar een Testersuite gebruiker (bijvoorbeeld gebruiker Richard Branson) of naar een vast mailadres (bijvoorbeeld support@testersuite.nl).

Standaard is de functie voor het automatisch mailen van requirements uitgeschakeld. De functie kan worden ingeschakeld in de customizing. De workflow bestaat standaard uit de volgende events en acties:

  • De requirement status verandert naar In ontwikkeling: mail requirement naar de Ontwikkelaar
  • De requirement status verandert naar Klaar voor test: mail requirement naar de Beheerder

In de customizing (alleen toegankelijk voor gebruikers met de rol Testersuite beheerder) kan de functie worden in- en uitgeschakeld en kan de standaard workflow worden aangepast. Ga in de customizing naar het tabblad Requirements en klik onderaan het scherm op de button E-mailmeldingen. Er wordt een light-box geopend met events (status veranderingen) en acties (E-mail sturen naar).

Lightbox - Email meldingen voor requirements

Met de checkbox Automatisch requirements mailen kan de workflow functionaliteit worden in- en uitgeschakeld.

In de tabel kunt u workflow regels toevoegen en verwijderen. Verwijderen kan met het  knopje Knop - teststap verwijderen achter een regel. Workflow regels toevoegen kan met de knop Nieuwe regel.

Voorbeeld: u wilt dat nieuwe requirements per mail naar de persoon worden gestuurd die moet autoriseren. Sluit dan eerst de workflow lightbox. Maak vervolgens voor requirements een nieuw veld aan van het type Gebruikerslijst en geef het bijvoorbeeld de naam Autorisator. Open de light-box E-mailmeldingen voor requirements en voeg de volgende nieuwe regel toe:

Lightbox - Email meldingen voor requirements - nieuwe regel

Klik vervolgens op Opslaan. Vanaf dat moment worden alle requirements die de status Nieuw krijgen automatisch per mail gestuurd naar de persoon die in het veld Autorisator in een requirement staat.

Historische bevindingen rapportage
In de rapportage module is de rapportage Aantal bevindingen per status (historie) toegevoegd. Voordat u de rapportage opent kunt u in het selectiescherm een periode opgeven (begin- en einddatum).

De rapportage bevat twee grafieken. De bovenste grafiek is een weergave van het aantal bevindingen per status per dag. Daarbij wordt de laatste status van een bevinding op een dag weergegeven. Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe bevinding op dezelfde dag wordt opgelost dan wordt deze bevinding weergegeven bij de status Opgelost.
Rapportage - Bevindingen per status - historie - deel1
Het onderste deel van de rapportage bevat een lijngrafiek met per status de totalen (cumulatief). De werking van deze grafiek is hetzelfde als de hierboven beschreven grafiek.

Rapportage - Bevindingen per status - historie - deel2

Custom veld van het type checkbox
In de customizing in Testersuite kunnen eigen velden worden toegevoegd aan de verschillende entiteiten (testtraject, testcase, bevinding etc.). Alleen gebruikers met de rol Testersuite beheerder beschikken over de rechten om dit te doen. Tot op heden konden velden worden toegevoegd van het type tekstveld, groot tekstveld, dorpdown box, user list en datum. In deze release is het mogelijk geworden om velden toe te voegen van het type checkbox.