Testscenario’s

Een testscenario wordt gebruikt om een aantal logisch bij elkaar horende testcases te groeperen. Testcases worden in een testscenario in een bepaalde volgorde gezet. Op die manier kan meer procesgericht worden getest.

Voorbeeld: een testteam heeft een aantal testcases gemaakt om verschillende functies van het CRM systeem te testen.

  • Testcase 1: Inloggen in het CRM systeem
  • Testcase 2: Openen klantenlijst en details van een bestaande klant weergeven
  • Testcase 3: Openen klantenlijst en een nieuwe klant invoeren
  • Testcase 4: Wijzigen van het wachtwoord
  • Testcase 5: Uitloggen uit het CRM systeem

Deze testcases worden los van elkaar uitgevoerd maar het testteam wil ook dat de samenhang wordt getest en maakt daarvoor testscenario’s. Bijvoorbeeld:

  • Testscenario 1: Klantgegevens ophalen. Dit testscenario bevat de volgende testcases in de aangegeven volgorde: Testcase 1, Testcase 4, Testcase 2, Testcase 5
  • Testscenario 2: Nieuwe klanten invoeren. Dit testscenario bevat de volgende testcases in de aangegeven volgorde: Testcase 1, Testcase 3, Testcase 3, Testcase 5

Zoals in dit voorbeeld te zien is kan een testcase in meerdere testscenario’s worden gebruikt. Een wijziging in een testcase geldt dan direct voor alle testscenario’s waar deze testcase voorkomt. Op die manier is het mogelijk om een onderhoudsvriendelijke testset op te bouwen.

Nieuw testscenario maken
In de lijst met testscenario’s kun je met de functieknop Nieuw een nieuw testscenario maken. Op dat moment wordt gevraagd om de detailgegevens in te voeren. Als de gegevens zijn ingevoerd en het testscenario is opgeslagen dan kun je testcases toevoegen.

Meer informatie over het toevoegen van testcases in een testscenario is hier te vinden.


Uitleg icoon

Het is ook mogelijk om nieuwe testscenario’s te maken wanneer je niet in de lijst met testscenario’s bent. Gebruik hiervoor het  knopje in het hoofdmenu, rechts van het onderdeel Testscenario’s.