Om de gewenste workflow goed te kunnen ondersteunen is het belangrijk dat de juiste gebruikers weten wanneer er een specifieke taak voor ze klaarstaat in Testersuite. Deze taken verschijnen op het home scherm van de gebruikers. Deze taken zijn volledig te customizen, om zo vrijwel elke workflow te kunnen ondersteunen. Zo kun je bijvoorbeeld taken volledig baseren op custom statussen en gebruikers- en groepenvelden.
Testersuite kent een aantal taken die de standaard workflow ondersteunen. De volgende taken verschijnen standaard op het home scherm van een gebruiker:
Taak | Verschijnt voor |
---|---|
Requirements (Ontwikkelaar) | De ontwikkelaar van requirements |
Requirements (Tester) | De tester van requirements |
Testcases (Eigenaar) | De eigenaar van testcases |
Testscenario’s (Eigenaar) | De eigenaar van testscenario’s |
Bevinding (Behandelaar) | De behandelaar van bevindingen |
Bevinding (Tester) | De tester van bevindingen |
Uit te voeren tests | Gebruikers waarvoor tests klaarstaan in testruns |
In te plannen testruns | Testmanagers van testtrajecten, waarin niet-gestarte testruns zonder startdatum staan |
Alle taken kun je terugvinden in de customizing, daar kunnen taken worden aangemaakt en verwijderd. Elk specifieke onderdeel in Testersuite kent zijn eigen taken. Deze vind je per onderdeel terug onder het kopje ‘Home – Taken voor …’.
Bijvoorbeeld: om de aangemaakte taken voor requirements in te zien ga je naar Customizing -> Requirement tabblad -> Home – Taken voor requirements:
Klik op het potlood icoontje om de huidige taken voor requirements te zien:
Elke taak is gedefinieerd aan de hand van de volgende factoren:
- Status: Bij welke status is dit een taak? Bijvoorbeeld status ‘Klaar voor test‘ bij een requirement
- Taak voor: Voor wie is de taak bedoeld? Bijvoorbeeld de Tester van een requirement
- Titel (Nederlands): Dit is de titel van de taak zoals de gebruiker deze op zijn home scherm ziet
- Titel (Engels): De engelse vertaling van de titel van de taak. Gebruikers die hun taalinstelling op Engels hebben staan, zien dit als titel van de taak op hun home scherm.
Elke taak is te verwijderen, en bij elke taak is de Nederlandse en Engelse titel aan te passen. Ook zijn de taken te verslepen. Hierdoor kunnen ze in een volgorde worden gezet die logisch is voor de betreffende workflow.
Nieuwe taken aanmaken
Hoewel Testersuite standaard Taken uitlevert om een standaard workflow te ondersteunen, is het ook mogelijk om zelf nieuwe taken aan te maken om deze workflow uit te breiden, of een compleet nieuwe workflow op te zetten. Die doe je op de volgende manier:
- Kies voor welk onderdeel je een taak wil aanmaken (Producten, Requirements, Testcases, Testscenario’s of Bevindingen) en ga naar het betreffende tabblad in de customizing.
- Open zoals hierboven omschreven met het potlood icoontje achter ‘Home – Taken voor …‘ het scherm om de bestaande taken in te zien.
- Klik op de knop ‘Nieuwe taak toevoegen‘:
- De taak bestaat uit de combinatie van een status, en een gebruiker of groep die is ingevuld in een veld binnen in dit geval de requirement. Kies voor welke status de taak moet gelden. Dit kan alle statussen zijn, of een specifieke status. Ook custom statussen kunnen worden gekozen.
- Kies voor wie de taak moet gelden. Voor elk onderdeel kan gekozen worden uit de gebruikers- en gebruikers en groepenvelden van dat specifieke onderdeel, én de velden van de onderdelen die daarboven staan. Een requirement is bijvoorbeeld altijd onderdeel van een product, en bevindt zich altijd in een testtraject. Daarom zijn in dit geval ook deze velden beschikbaar:
- In onderstaand voorbeeld maken we taak aan voor de custom status ‘Beoordelen’, voor de gebruiker in het custom requirement veld ‘Beoordelaar’:
- We kiezen een titel die duidelijk is voor de gebruikers die de taak te zien zullen krijgen:
- Onze taak is klaar. Klik op ‘Opslaan’ onderaan het scherm om de taak op te slaan.
Taken weergeven op het home scherm
Wanneer een taak is aangemaakt, verschijnt deze automatisch op het home scherm van de betreffende gebruiker. Laten we als voorbeeld bovenstaand voorbeeld erbij pakken:
- De taak is aangemaakt voor status Beoordelen voor de Beoordelaar van een requirement.
- De gebruiker wordt ingevuld als Beoordelaar van een aantal requirements. Deze requirements krijgen de custom status Beoordelen.
- De gebruiker krijgt daarom de volgende taak te zien op het home scherm:
De taak bestaat uit de volgende onderdelen:
- Taak titel: De titel zoals deze in de customizing is gedefinieerd
- Aantal onderdelen: Het aantal onderdelen waarvoor de gebruiker deze taak uit dient te voeren
- Gerelateerde testtrajecten: Geeft aan binnen hoeveel testtrajecten onderdelen klaar staan om uitgevoerd te worden. Bij onderdelen in slechts één testtrajecten wordt hier de naam van het testtraject weergegeven.